Alla inlägg under april 2008

Av bylla - 27 april 2008 14:28

Nu har jag latat mej några dagar på skäret. For ut torsdag em.efter att jag sått blomfrön och följt med Henny och tittat på en lägenhet.

Vädret är vackert så jag blev sugen att fara till stugan, ringde och lämnade ett meddelande om att jag ville ha hämtning och så blev det. Det var varmt och skönt i stugan efter att Egil varit där sen i tisdags och eldat. Tacka vet jag järnspisen.

 Vi har ett  riktigt rikligt djurliv där ute, just nu finns det minst 2 älgar och minst 3 rådjur och harar och förmodligen en räv. För att inte tala om alla tranor och svanar och gäss. Jag har fullt upp med att försöka få ögonen på något djuraktigt, jag tycker ju om att vara ute och smyga i skogen.

Det är så skönt nu när vi är lediga båda,  vi kan komma och fara som vi vill och som det passar oss. For hem före 10 idag söndag och sen kom Karin och Harry med tunnbröd.De hade bakat idag. Jättesnällt.

När jag kollade posten hade jag fått kallese till röntgen ( 6 maj) så nu börjas det väl igen. Jag trodde faktiskt att jag skulle klara sommaren men icke.

Sen väntar ett benmärgsprov och gastroskopi, för att inte tala om tandläkaren, dit ska jag imorron. FY!

Av bylla - 22 april 2008 11:12

Idag såg vi nåt intressant från köksfönstret. Vi har fått hyresgäster.det är inte bara Henny som byter bostad.

Ekorren som vi brukar ha koll på kom med full fart över vägen och gräsmattan med nåt stort i munnen. Det var en unge som den bar.

Upp i rönnen och sen till syren som står nära väggen, därifrån uppför tegelväggen och in under den yttersta tassen(taktassen alltså).

tre gånger hämtade den en unge.

Undrar just varför den flyttade, kanske störd av skator och kråkor och katter.

Det ska bli spännande att få sen när ungarna blir så stora att de börjar jaga runt i träden.


Av bylla - 20 april 2008 18:35

I helgen har jag haft mina barn hemma. Alla har tittat in en stund,  utom Hanna som sov över från lördag till söndag. Hennes Jocke var ute och fiskade så hon tyckte att hon kunde vara hemma i Husum. Vi skulle ju gratta Anton på 8-årsdagen idag.

Igår var Håkan in en sväng och Helena kom i morse medan hon väntade på att Antons tårta skulle bli färdig på fiket.

Sen kom Henny , vi skulle följas åt till Anton. Han fick en massa grejor och pengar och böcker, mm.

Dessutom har jag fått hem Egil. Så nu är allt som vanligt igen.

Av bylla - 18 april 2008 12:58

Nu har jag varit ute på  skäret några dagar.

Har vi inte haft sol förut så har vi fått dubbel ranson nu. Helt underbart.

Igår var jag utomhus 6 timmar i sträck (ja, en liten stund medan jag åt lunch var jag inne förståss).

Och det svider i skinnet av solen, har nästan bränt mej i fejset. Men det är underbart skönt med sol.

I tisdags blev det väldigt ledsamt för mina äldsta barns farmor och min  granne ,tant Alice, dog . Hon blev inlagd  på  sjukhuset på måndag med andningssvårigheter, så de behandlade henne för lunginflammation. Helena talade med henne per telefon vid 2-tiden på tisdagen och kl halv fem somnade hon in.

Det känns väldigt konstigt att hon är borta, och ingen av de närmaste hann åka ner till henne innan det var slut. Sjukhuspersonalen hann inte ens ringa och be dem komma ner.

Visserligen var hon gammal skulle fylla 90 år i september, men saknaden är lika stor iallafall , man kan inte riktigt fatta.

Man får väl vänja sig , men det kommer nog att bli många gånger som man tänker - det där vet nog Alice jag  ska fråga hur det var- men så är det för sent att få  svar.

För en vecka sen var jag in till henne och hon bjöd på kaffe och bullar som hon löst på lutherhjälpsauktionen, och vi pratade om ditt och datt. Till påtåren bjöd hon på en kron. Och så berättade hon om hur Axel hade kommit med mopeden och ropat: Köm  in nu Alice sä fo ja bju pån´ whiskey!  Det tyckte hon var väldigt skämmigt för hon stod och talade med två personer som tillhörde korskyrkan och de kände inte Axel. Den episoden berättade hon ofta om.

Jag saknar dig Alice!

Sol

Av bylla - 14 april 2008 09:32

Nu är jag tillbaka för idag skiner solen.

Veckan har varit tung med all denna snö och det har väl inte hänt nåt speciellt. Jo jag följde med Henny och tittade på en lägenhet som hon inte ville ha, mitt i veckan var Helena in och i lördags var Hanna hem en sväng, alltid lika kul.

Ska på återbesök till Kjell till veckan. Det känns inte så bra för jag har börjat få tillbaka mina knölar. Vill inte börja med behandling igen, men det är ju inget jag kan hoppa över förståss.

Vi har haft hur många fåglar som helst vid frömatningen, de äter oss ur huset tror jag. Det går en halv 10-litershink om dagen. Räknade igår hur många arter som vi sett under dan och det blev 11. Dessutom är ekorren kvar,kommer då och då tar sig några frön.

Ska kanske åka till sopstation idag med en del skräp om jag ids.

Hejdå

Av bylla - 9 april 2008 10:12

Jag tror att jag går i ide. Så helsikes tråkigt väder. Och all denna snö...

Och stackars mina fåglar som kommit och tror att de ska få en smaskig fluga till middag, det kan dom glömma. De får hålla till godo med solrosfrön och mina gambulla och äpplen. Idag har det varit starar och rödhake och trastar och gud vet vad för arter här. jag hoppas verkligen att de överlever. Nu har jag skrapat ur grötkastrullen åt dom också, grahamsgröt. Hoppas det smakar.

Återkommer när solen skiner.


                                                  
                         Denna eländiga snövår

Av bylla - 5 april 2008 12:29

Dagarna lunkar på. I torsdags var till frissan (drop in) och klippte mej lite. Bara runt öronen och bak i nacken. Ska försöka spara ut håret uppe på huvudet. Och det var faktiskt ett riktigt lyft att få bort testarna runt öronen.

 Dessutom är jag gräsänka sen i onsdags. Gubben for till Holma i dimman ialla fall, men det hade gått bra att ta sig ut. Det är skönt att han har telefon och ringer hem varje dag så jag hör att han lever. Men det är ju tvåsidigt för om han skulle glömma att ringa så blir jag ju så nervös och tror att det hänt något. Jag kan ju inte ringa honom för han har ju inte telefon påslagen. Det är ju faktiskt lätt hänt att halka och bryta nåt ben.


Igår var det ett riktigt vårtecken som jag fixade till själv. Jag hängde ut tvätten !! Gud vad gott det luktade om lakanen när jag tog in dem.

De hade förståss inte torkat men nästan. Hade jag tänkt på det skulle jag ha knäppt ett kort av torkvindan och skickat till ÖA under Vårtecken.

Av bylla - 2 april 2008 10:41

Dimma ,Dimma skitdimma, jag vill ha SOL!. Men man får ju inte som man vill alltid.

Just nu har jag en gubbe som vankar fönstermellan och plockar lite grejer här och lite där. Han är på väg till stugan, men då är det ju dimman som gör honom tveksam. Han måste nog ta en tur ut på udden för att kolla sikten.På tal om att kolla , i morse såg han en tofsvipa och nyss var det en bofink här, så det finns hopp ialla fall om en kommande vår.

Själv är jag bara trött och utan matlust, det kanske också är ett vårtecken?

By by för idag

Ovido - Quiz & Flashcards