Alla inlägg under maj 2008

Av bylla - 23 maj 2008 09:29

Hej igen.

Nu har jag varit i sytagen. Det är jättelänge sen som jag hade symaskinen framme. Jag har hållit på att sy ut min brudklänning. (nej jag ska inte ha den själv) som jag hade när jag gifte mej 1961. Mamma sydde till både syrran och mej , vi gifte oss samtidigt. Min är av ett ljusgult "sidentyg" svagt mönstrat. Nu är det så att Hanna ska på bröllop och är instresserad av att ha min klänning men den var lite för snäv, så jag har försökt att sy ut lite här och där. Hon får väl prova när hon kommer i helgen. Passar den inte får hon väl ut och shoppa.

Dessutom har jag  sytt gardiner till Hennys sovrum. I nya lägenheten är det hiskligt höga fönster så inga gardiner som vi hade var långa nog. Inte kul med gardiner som slutar ett par dm ovanför fönsterbrädan. Jag råkade ha ett 5-meters klipp liggande och det borde ju räcka tycker jag.

Sen har jag varit nere i källaren och snickrat och donat. Håller på med en överraskning till Henny. Ni får höra sen.

Ekorrana som flyttade in under vårt tak har flyttat ut. Såg 2 ungar som klättrade på tegelväggen, men sen vet jag inte vart de tog vägen. Såg 3 kattor på samma ställe där jag såg en unge sist, så de blev väl kattmat.

Nu borde jag dammsuga och plocka bort lite grejor men... det är roligare att sitta vid datorn, tro mej.


      Ekorrunge på väg hem


Av bylla - 15 maj 2008 14:28

Hejs svejs.Jäklar va det blåser i träa idag,  inte bara blåser utan är kallt också.

Gnällde åt mej skjuts av Helena  till vårdcentralen för spolning av min "dosa" . Jag skulle vara där kl 11 och hon börjar ju jobba  11 så det gick bra.

Tog mössa och vantar med mej för jag skulle gå hem. Egil gick emot mej . Vi gick till  Ok och köpte  gräsklipparolja. Hemvägen tog vi via "tuben" och det var en  så mysig gångväg.

Om ni undrar varför jag inte tog min bil så står den hos Tobbe.

Den strejkade riktigt igår. Sen vi handlat på Ica  fick jag igång den och så  gick den 50 m och sen stopp. Egil knuffade tillbaka bilen till Icas parkering och där fick den stå tills kvällen. Ringde till Pelle och han var snäll och kom och hämtade oss. Det hade blivit för tungt att bära hem veckohandlingen. På kvällen hjälpte Håkan  mej att bogsera  Jabben till Industrivägen. Ni kan ju tänka er va jag var nervös att sitta bakom i repet när Håkan drog.. Allt ska man då behöva vara med om.

Hoppas Tobbe kommer på vad det är för fel.

Och inte blev det nåt oljebyte på klipparen heller. Det var så in i norden komplicerat att vi (Egil alltså) sket i det. Den går nog i sommar också utan byte.

Idag är det ju torsdag så snart ska jag värma lite ärtsoppa. Gott.

Hej då.

Av bylla - 11 maj 2008 09:13

Åh vad jag blir frustrerad!!! Har suttit minst en kvart och skrivit ett inlägg och vad  händer, jo all text försvinner och jag måste börja om igen.

Nu börjar jag om...

Vi har haft ett underbart väder i helgen , varmt och soligt. Den obligatoriska "pingstnordan" verkar komma efter helgen.

I fredags var vi på begravning. Det är alltid lika sorgligt , och prästen verkade ha varit lite disträ, för han startade med att säga fel efternamn

och sen sjöng han fel verser och läste fel på banden på blommorna. Det blev fint ialla fall. Roligt att få träffa min "gamla" svägerska och hennes barn,  pojkarna  har jag alltid haft ett bra förhållande till.

På vägen till kyrkan blev vi stannande vid uppfarten till E4. Min bil har ju fått tillbaka sin "sommarsjuka", så den kan stanna medan jag kör eller så startar den inte. Om jag gör om startförsöket många gånger så startar den kanske , men man är ju rädd om  battriet också.

Ialla fall stod vi där i korsningen och det passerade fyra bilar som skulle till kyrkan men ingen stannade, jo den sista och det var Helena och Anders. De övriga trodde att vi stod och väntade in dem.

När vi skulle knuffa min bil åt sidan för att den inte skulle stå ivägen, gjorde jag ett nytt startförsök och den startade! och gick hela vägen till kyrkan.


I lördags var det stor biltvätt, både Hanna och Henny fick vita bilar igen.

Vi skulle till Jims konfirmation , men det började inte förrän kl 15.00, så vi hade gott om tid , jag hann baka 2 sockerkakor som jag tog med till Kasa.

Och sen tog vi Hennys bil idag.(Jabben kan man ju inte lita på)

Jim var gosig och stilig som vanligt ( han kommer att bli tjemat så småningom) och i Kasa var det kaffe och tårtor av alla de slag.  Och mycke folk, morfar., mormor ,fastrar och mostrar och pappor och mammor med resp. Kul när alla kan umgås så otvunget.

Jim fick många presenter, pengar och en klocka  ,blomma och halsband m.m men det bästa och största paketet kom sist. Jag har aldrig sett Jim så lycklig som när han öppnade det. Han fick en bärbar dator!! Det var BINGO!

Lägger in några bilder på den lycklige gossen.

När vi kom hem pös flickorna iväg hem till sitt och jag såg på tv en stund.

Senare på kvällen tänkte jag se ishockeyn  Sverige-Ryssland men jag orkade bara 2 perioder,  och det var ju tur att jag inte såg för Sverige förlorade.

Oj va långt inlägg det blev, få se nu om jag lyckas spara det.

Skit, bilderna kom inte i rätt ordning men jag är inte så bra på det här med bilder.


Av bylla - 5 maj 2008 15:19

Ja så har vi kommit till sköna maj, fast så värst skönt är det inte, typiskt majblåsväder. Men bra torkväder, har tvättat lite mattor idag.

Har varit i stugan i helgen och det har varit skönt.På sista april var det bara Harrys och vi ute. Vi hade en dunderdryg brasa (gamytterbryggan) och sen grillade vi extra tjocka grillkorvar och drack starköl ( bara en).

Varje dag har jag gått en sväng på skogen ca 1 timme. Det är så lätt att gå för det finns så många stigar att välja på, eftersom älgen och rådjuren har trampat upp fina vägar. Såg dock inga djur.

Ovido - Quiz & Flashcards