Alla inlägg under januari 2009

Av bylla - 31 januari 2009 11:18

Som du vill Helena , här kommer receptet till Solveigs tekakor. Nu kör vi:

6 dl mjölk

2 paket jäst

1 tsk salt

3 msk socker

100 gr smält margarin

12 dl vetemjöl, (Ev något grövre typ lite graham)


Smält margarinet och ljumma mjölken, lös upp jästen i lite mjölk och

tillsätt socker och salt plus resten av mjölken, sist vetemjölet.

Degen ska vara rätt lös.

Klicka ut på plåtar och jäs 30 min.

Grädda i 225 gr i 8 - 10 min.

Jättegoda spec. när de är nygräddade


Av bylla - 26 januari 2009 14:33

Idag fick jag nog av  det köpta  matbrödet! Blir så less på det som finns på hyllorna på Ica, samma och samma och inget gott.

Därför tog jag och bakade! Solveigs tekakor. Skitenkelt, bara att klicka ut

degen på plåten och jäsa 30 min och sen in i ugnen.

När jag ändå var igång blev det en äppelkaka i långpanna också.


La ut pusslet som jag lånat av Sol i förrgår, så nu har jag abstinensbesvär.

Vet inte om jag ska starta upp nåt nytt. Måste ju naturligtvis visa en bild på dansbanepusslet

Av bylla - 20 januari 2009 13:15

Bläää för snöslask! Det är precis vad det är just nu ute.

Annars är det bra. Var till röntgen igår, sen körde vi till Elkedjan och hämtade ut min fina vinst från tidningen 7. Det var en sodastream som var värd 800 kr.

Såg på Idrottsgalan igår. Kul med så många kända ansikten och kul att Kalla vann Jerringpriset.

 Jag vinner priser hela tiden utan att bli svettig, men det är ju en annan femma.

Visar alla pussel jag lagt, plus en bild på saftblandaren. Idag ska jag börja med ett nytt pussel.

Ni tror väl att jag inte har nåt annat att göra än att lägga pussel. Det har jag inte heller.

Av bylla - 15 januari 2009 14:41

Hoppsan! Nu har jag vunnit igen! Fick ett brev med posten från tidningen 7 idag. "Grattis du har vunnit en sodastream. Hämta den hos Elkedjan"

Inte kom jag ihåg att jag skickat in nånting.

Det var tydligen korsordet i nr 47.

Jaha , jag får väl ta med den till Holma, behöver ni groggvirke i sommar är det bara att komma och hämta hos mor. Kanske ni ska skaffa er egna flaskor? Så kan vi bara byta tom mot full?

Just nu har jag en panna med ärtor på spisen, det ska bli min goda ärtsoppa. Dessutom har vi promenerat till Aboteket, nej jag menar Apoteket, trots att det är 13 gr kallt. Jag har nog inte så bra kondis. Blev rätt trött.

Av bylla - 12 januari 2009 14:57

Äntligen har jag fått undan julgrejorna. Jag har till och med bytt gardiner överallt! Rumsgardinerna är jättefina, tack Hanna!Sen blev jag tvungen att klippa sönder en liten duk för att ha som lampslöja  på skomakarlampan i rummet. Hittade en som hade nästan samma färg som gardinerna.

 Nu får solen skina så mycket den vill utan att jag blir irriterad på att den lyser på julsakerna.


Jag förstår inte att jag är så trött nuförtiden. Jag förstår ju att jag måste vara utomhus och få frisk luft, men det hjälper inte.

Jag har tagit sparkturer nu när det har varit så fint väder. På förmiddan idag drog jag iväg över Udden och sen Bruksvägen hem. Det gick som en dans även på vägen, för de har inte hunnit sanda än. Hoppas att de låter bli.

Det har varit 5 plusgrader idag, nästan att man tror att det är vår på gång.


Av bylla - 7 januari 2009 21:53

Äntligen är alla helger förbi. Nu längtar jag till att få slänga ut julen.

Jag brukar smyga bort lite i sänder, typ tomtar och lampor och dukar.

Sist åker granen och då blir det så tomt. men man vänjer sig fort.

När solen ,den bleka, börjar lysa på kramset då är det dags att plocka bort.

Nu är det inga extra helger förrän till påsk.


 Igår var Hanna här medan Jocke mekade med bilen, Jag bjöd på pizza.


Idag har det varit roligt för jag har haft Anton Panton här, skolan börjar inte förrän imorron och Helena jobbar.

Vi tog en promenad med Henny när hon gick hem, men det var så kallblåsigt så vi gick inte så långt.Sen blev det pannkaka till lunch och Anton hade en spelbox med sig som han köpt för egna pengar. Han var mycket stolt. Jag var ju tvungen att testa också och han sökte rätt på ett enkelt spel åt mej.

jag klarade mej riktigt bra.


Och nu är tredje pusslet klart, 1000 bitar.

Imorron ska jag börja med ett jag lånat av Hanna, ett sån där med massor av folk och grejor på, skitkul.

Nu ska jag gå isäng. Natti Natti på er alla


Av bylla - 2 januari 2009 10:51

Välkommen till 2009!

Nu börjar vi om på ny kula och det känns bara bra. Vi går ju mot ljusare tider också.

Nyårsafton blev lugn och fin. Bortbjudna på god mat och dricka. Jag var chaufför för det är skönt att vara hemma när man vaknar nästa dag.

Men det är inte utan att man blir yr och dagvill av alla helgdagar och aftnar hit och dit.

Men sen trettondan är bortgjord är det raka spåret till påsk.

Och ni vet väl att dagen ökar med ett tuppfjät (eller kanksteg) efter trettondan? Bondepraktikan igen.

Med pusslet går det framåt. Det blir nog färdigt idag. Och då blir det tomt och så måste jag starta upp ett nytt. Jag har ju ca 50 pussel på lager, så är det nån som vill låna ett så är det fritt fram.




                                                  
                       1000 bitars pusslet



Ovido - Quiz & Flashcards