Alla inlägg under december 2008

Av bylla - 30 december 2008 16:29

Önskar Alla Ett Gott Nytt År!!!

Av bylla - 27 december 2008 18:13

Tänker bara meddela att pusslet är klart!

Svårt i början men sen gick det lätt.

Av bylla - 26 december 2008 12:04

Julhelgen är över snart och den har varit lugn och fin, med barn och barnbarn hemma i omgångar. Mycket mat och godis och klappar.

Fast på klappfronten har det minskat betydligt under senare år, dels för att de stora barnbarnen får pengar numera, enklast så för vad köper man till en 13-17 åring? Bättre att de får köpa något själva som de verkligen vill ha.

Jag håller på traditionerna även i år, dvs. börjat med ett pussel, bara 500 bitar men det verkar svårt och dessutom är det runt.

Synd att det är så mörkt, svårt att se bitarna riktigt. Hjälper inte så mycket med lampor , det blir så blänkande.

God fortsättning på alla.

Av bylla - 24 december 2008 08:56

Ja så var den då här, den så omtalade julen. Allt jäkt är över och det känns så skönt att bara sätta sig och kolla på julgranen.

Var till Henny och åt tårta igår och sen for vi hem och pyntade klart, tog in granen och klädde. Sen satt vi och lyssnade på rimstugan i lokalradion. Det verkade som om dom startat med glögg och avslutade med ännu mer glögg- men roliga var dom.

Nu ska jag bara ta det lugnt. Längtar till lunch- blött brö- alltså tunnbröd uppkokat i skinkbuljong.

GOD JUL PÅ ER ALLA  till nästa gång vi hörs. Kanske nästa år?

Av bylla - 20 december 2008 22:47

Imorron är det slörsöndan. Till den helgen behöver man inte städa utan då skulle man göra det sista inför julen, baka, kanske koka skinka, och allt annat som var kvar för att julens skulle bli som den brukar vara.

Och jag glömmer inte lukten av fernissa när man steg upp , då glänste korkmattan i köket och ev. även diskbänkens korkmatta .Då hade mamma varit uppe halva natten för att få allt klart. Det var inte rostfritt på den tiden. Ja , ni kanske förstår att jag är ca 50 år bakåt i tiden.

Lite annat är det nu, man kan till och med köpa färdigskivad leverpasetj!

Mamma hon gjorde egen leverpastej och för att den skulle klara sig till jul

blev den konserverad i konserveringsapparaten. Med gummiring och glasburkar och allt.

Sen skulle testet göras: dra lite i gummiringen , satt den fast var det helt ok., gick det att dra så att locket lossnade var det bara att äta upp maten direkt eller göra ett nytt försök med apparaten. Oj oj vilket jobb.


Stackars alla kvinnor som skulle göra allt inför jul, det var ett himla jobb och och dessutom hade de ju sina vanliga sysslor med barn , man och kanske lagård med kor och får att ta hand om.

När julafton kom var de helt slut på men det var det ju ingen som förstod, mamma fanns ju där och serverade maten och diskade och tog hand om alla.

Idag gnäller folk om all stress med julklappar och handling mm, men det mesta finns ju färdig att köpa och jag tror att ingen är uppe till tolv - ett på nätterna för att allt ska bli klart.

När jag tänker efter borde man kanske bojkotta julen? Eller?

Nej, när julafton kommer och barn och barnbarn kommer och är glada och förväntansfulla, då vill man inte för sitt liv vara utan julen.

Ha det bra nu fram till jul, men lyd ett råd: Stressa inte ihjäl er. Kram.

Ja just det den 19 dec. såg det ut så här på gräsmattan, inte en gnutta snö.

Av bylla - 16 december 2008 17:31

Igår gjorde vi en räd till den stora staden Ö-vik. Vi har funnit ut att den bästa dagen att besöka staden för att handla är på måndagar. Garaget under gamla systemet är tomt och lite folk i affärerna.


Vi hade ett spec. ärende och det var att hämta våra glasögon, och sen hade jag en hel lista som skulle handlas. Visserligen det mesta på ÖoB, men några affärer besökte vi, Port 9 till. ex.


Och idag har vi varit och hämtat sand hos kommunen och den behövs, jag lovar. Sen på Ica och handlat lite till jul, inte allt men skinka och lutfisk och dricka är hemma nu.


Sen har jag gjort dumlekakor , dubbel sats, och 2 formar Janssons frestelse.

Sist men inte minst har jag slagit in julklapparna för att bli fri dem från bord och golv.

Nu nu är jag less, det vill jag lova. Om 5 minuter är det julkalendern och den måste jag bara se. Hej då.


Av bylla - 11 december 2008 08:49

Ja så var ju tårtkalaset förbi. Såg att snålvattnet rann på några haha.

Igår röjde jag i "lilla kammarn" lika med datarummet lika med stryk-och klädvårdsrummet. Kärt barn har många namn. Alltså så tog jag ett nappatag med en hylla som står bakom dörren. I den har jag fotoalbum från 1969 och framåt till 2007. Då köpte jag en digitalkamera och sen blev det inga fler kort i album. I en låda har jag haft negativ och dubletter av kort.Negativen slängde jag, sen la jag alla dubletter och andra gamla kort i kuvert  som hamnade i en låda.

 Det får bli mina efterlevande som får ta reda på dem. Man kan ju göra det enkelt för sig.

Sen har jag en hel kartong med dagböcker från -75 och framåt. De får ligga ett tag till., för de är en guldgruva när man börjar diskutera olika händelser och årtal. Det är bara att kolla i mina böcker, svart på vitt.

Alltså, nu är hyllan prydlig och fin, men jag var ganska less när jag var klar. Jag förstår inte att jag har så svårt för att orka med nu för tiden. Det är kanske åldern som tar ut sin rätt. Då tänker jag på tant Alice som var i farten in i det sista. Tänker faktiskt ofta på henne, särskilt nu när huset står mörkt och tomt.

Nu går vi bara och väntar på våra nya glasögon. Det var 3 veckor i måndags sen vi var och beställde dem så jag ringde ner och frågade om de sett till dem. Nähä ,inte än men de kommer nog snart ,fick jag till svar.

Vi tänkte ju kombinera  hämtningen av dem med några julklappsinköp, hoppas det blir snart.

Nu är det  väl bara att vänta på regnet och ishalkan igen. Hörde på radion att det är dags till helgen.

Ha det.

Av bylla - 5 december 2008 17:06

Tänkte berätta nåt kul som hände i går.

Jag lyssnar ju jämt på lokalradion . De har ett tema varje vecka som man får skicka in bilder om för att vinna en tårta. Veckans tema var Advent så igår var det dags för utdelning av en tårta men de hade bara fått in ett bidrag.


Jag slet åt mej  kameran och stack iväg på kiosken och fotade Tomten i fönstret. Sen hem och tömma kameran, skriva ett mejl till Leijon och bifoga bilden, men det gick inte så bra så jag fick göra på ett annat sätt.Jag hade just fått iväg bilden när de säger på radion  (det var förresten Lars T som jobbade igår) att de hade  fått in en bild till just i sista minuten.

 I nästa stund ringer de upp Kioskn och Lill svarar, hon vet nästan inte vad det handlar om, men blev så småningom på det klara med att Kiosken vunnit tårtan. Tjoho. Så idag var det tårtkalas, en jättegod prinstårta (så sa de på fiket ialla fall). Bifogar bilder från tilldragelsen.

Ovido - Quiz & Flashcards