Alla inlägg under juni 2008

Av bylla - 24 juni 2008 17:34

Så har vi avverkat midsommarhelgen och semesterperioden har börjat för många. Jag tycker verkligen synd om de som har sin första semestervecka nu och ska behöva frysa när de sticker ut näsan utanför dörren.

Vi får verkligen hoppas att tysken har rätt att det ska bli varmt i juli.

Vi har ju varit i stugan och midsommaraftons morron så regnade det men dagen blev fin ialla fall,  fast kall. Tur det finns  kläder .

Jag är fortfarande utan bil och nu är jag inte lika desperat efter en annan bil, det blir nog så småningom. Men jag klarar det ju inte själv att titta på en bil och bestämma om den är bra eller ej. Jag är ju rädd att bli lurad, det kanske jag redan blivit när jag sålde "jabben".

I Holma har vi fått tillökning med svanungar och harungar som springer runt fötterna.

I trädgårdslandet har allt som jag satte kommit upp, rädisorna är riktigt stora, blasten alltså.

Och ni, tänk inte på att det bara är 6 mån. till julafton idag, och som Solan säger det blir mörkare och mörkare....  




                                                  
         harunge och svanfamilj











                                                  
       

Av bylla - 12 juni 2008 19:41

Känner mej lite sorgsen och ledsen idag. Var och sa adjö till min lilla bärplockare, lilla röda vrålåk igår, men den får skylla sig själv som bara djävlats med mej den sista tiden. Gjorde slag i saken och sålde den. Vad ska jag med en bil på gårn som inte går?

Eftersom ingen kan hitta felet så var det inget annat att göra och sen vara glad att nån trodde sig kunna fixa den.

Så nu har jag ingen bil och det känns inge vidare . Måste be om skjuts så fort jag ska nånstans, typ Ica eller Ok. Det är ju bara dit jag far.

Tur att jag inte har nån behandling på gång, men det dröjer nog inte länge tills det är dags.

Fick åka med Henny till stan igår och jag har inte varit dit sen före jul tror jag. Handlade lite, typ korsordspennor. Det är åtgång på dem i det här huset.

Ja , det var ungefär vad jag hade på hjärtat idag.


Av bylla - 8 juni 2008 16:00

Hej

Har haft ännu några fina dagar på skäret. Torsdagen var man ju bara glad att var på ett ställe där det fläktade lite för hur skulle det vara i land? Outhärdligt kanske, 31,2 gr i stan, nä fy f-n. Så får man inte säga om solen och värmen men det kan bli lite för mycket av det goda. Vi hade +27 som mest i skuggan. Nog om vädret.

Har poat på med kökslandet , har några pallkragar som jag sått morötter, rädisor, huvudsallad och dill i. Med  fiberduk över blir det bra, inga morotsflugor och annan ohyra. Eftersom det inte regnat något på länge var jorden så torr att jag var tvungen att genomvattna den innan jag kunde så.

Vi tog fram elverket och pumpade upp havsvatten i badtunnan , sen bar jag därifrån. Himla händigt.

Eftersom torsdagen var så varm blev jag tvungen att plocka ut ett innanifönster i kammaren för att kunna få in lite luft, har ett myggfönster som fick sitta i helöppet under natten. Skönt.

Sen har vi haft främmande för Hanna var ute från torsdagkväll till lördag.

När vi kom ut i onsdags så startade vi kylskåpet, det är guld värt att slippa bocka sig ner i källaren (källarlucka i golvet) för att få sig en macka.Sen började det att bli för varmt i källaren för maten.

På fredag fortsatte jag att ta bort resten av fönstren i kammaren och köket. Det blir så luftigt och somrigt.

I dag medan det var varmt och lungt på förmiddan, putsade jag kammarfönstren både utan och innan, så nu är det gjort tills jag ska städa.

 idag bestämde vi att vi skulle fara hem sen vi ätit. Städade undan  och var just klar när det började blåsa som bara den. Egil fick allt över sig så han var genomblöt innan vi kom hem.Det blåste nordostvind.

Så kan det gå när man inte ids ta på sig regnstället.


Visst ja, glömde att rapportera om våra naturupplevelser. Det är alltid något nytt. På lördags gick "prackan" som haft bo under Harrys bro, ut med ca 12 ungar, små dunbollar. Fyra av dem kom på villan och började springa åt annat håll än mamman så Egil fick jaga ikapp dem och samla ihop dem i en hink och bära ner dem till mamman som väntade med resten av unghögen vid stranden, så det gick bra för alla utom för Egil för han stötte ett knä i jakten.

Dessutom har vi sett älgen tidiga  morgnar, ibland var de två.

Varje morron har en liten harunge skuttat runt mellan stugorna, det är bra att han håller sig där, mindre risk att räven tar den.

Sen har Berglunds fått en hyresgäst på sin ytterbrygga, ett måsbo.

Jag kollade imorse och då var det ett ägg. Hoppas att inte skatorna tar äggen. Nu stänger vi naturlådan för idag.


Berglunds hyresgäst

Av bylla - 1 juni 2008 21:06

Ja så är jag tillbaka här på sidan, det är några dagar sen men det har varit så mycket.Jag har ju dels varit till sjukhuset och gjort en gastroskopi, och det var det värsta jag varit med om. Det var i tisdags. Dessförinnan hade jag

fått lämna ifrån mej bilen. Tobbe hittade inte felet så Håkan lovade att ta ner den  till Auto-Teknik i Idbyn. Det gjorde han i måndags och bilen gick att köra, det är ingen ordning på den bilen. Har inte hört hur det har gått för efter att jag varit till Lasarettet for vi till Holma och var där tills idag. Klart att det skulle vara skitvarmt idag för Karin och jag hade bestämt att baka tunnbröd på em. Och nu är jag så less har ont i hela kroppen, har jobbat med att stapla ved och tagit långa promenader och satt potatis dom här dagarna, och som krona på verket har jag som sagt stått i bagarstugan idag. Men brun i fejset har jag blivit de här dagarna för man är ju ute hela tiden.

Ja sen var det ju de där snickerierna som jag höll på med, jo det blev jättebra . Passade perfekt.  Vad jag gjorde? Jo en vadderad sänggavel till Henny. Hon hade så solkiga tapeter så jag tänkte att jag skulle fixa nåt som skylde väggen lite. man har väl sett Lolo i Äntligen Hemma! Sen fanns det bra beskrivning att kolla  på nätet.

Nu ska jag gå isäng. Natti, natti allihop. 



                                                  
                       Här är det vedjobb


Ovido - Quiz & Flashcards