Alla inlägg under augusti 2008

Av bylla - 25 augusti 2008 08:40

Så har man varit en sväng till stugan igen. Det känns att det är en annan årstid på väg, jag brukar säga att det är "lingonväder" ,när det är hög och klar luft på morron och sen blir det varmt på dagen. Det är faktiskt så att det väldigt snart är dags att sätta in fönstren ( men , jag tog ju nyss ut dom?) och stänga kylskåpet. Då blir det att huka sig ner i källaren igen, blää.


Surströmmingspremiären förlöpt utan större incidenter och det var gott med nypotatis från landet. Vi åt faktiskt med några grannar i år, vi var ju inte så många familjer där, så vi på "Harn" åt gemensamt och det var ju trevligt, det blir inte så ofta.


Lite bärplockning blev det också, 4 liter lingon som ska bli gele, drygt 1 liter blåbär som blev blåbärskakor och så en blåbärsgröt. och så 1½ liter hallon som hamnat i frysen. Lite kantareller hittade jag också, finns det nåt godare att lägga på en spisbrödsmacka än smör(läs margarin)frästa kantareller?


Nu måste jag ju till Ica innan jag tar itu med lingonen, för jag har nog kastat saftsilen, för den var trasig. Socker och geleburkar måste jag också ha.

Och idag tar jag bilen, haha, den står och väntar på mej. Fast det förståss den är ju inte Vacker, inte lika vacker som Jabben (snyft).

Hejs svejs i lingonskogen!!


3 timmar senare.......

Djävlar, h-vete osv.. Fyllde bilen med skräp som skulle till conteinern och sen till Ica var det tänkt. Sätter mej i skrället och vad händer?jo inte ett liv!!Totalt DÖD. Och jag börjar stortjuta som ett barn, man kan ju bli besviken för mindre. Så det var bara att lyfta luren och ringa till Helena och hon ställde upp sin vana trogen.

Så nu står batteriladdaren på och jag hoppas att det funkar imorron när jag ska till tandläkaren.

Av bylla - 19 augusti 2008 07:47

Igår var jag och grattade mitt äldsta barnbarn Emil som fyllde hela 17 år!

Tänk, jag tycker det var nyss han föddes, tiden går så jäkla fort.


Sen på kvällen var jag och hämtade en bil på lån hos Bigge, tycker jag att den är bra köper jag den.

Det är ju ingen ny precis, -91 års modell av Renault Megane. Tja den gick ju bra hem, sen får jag se hur det blir.

Skönt att känna sig oberoende när man ska nånstans. Och mina tjejer som ställt upp i vått och torrt drar nog en lättnadens suck i hemlighet.


Nu håller vi på att rusta för att fara till stugan  , har inte varit där på 3 veckor.

Ha en bra surströmmingspremiär!!!

Av bylla - 16 augusti 2008 16:11

Ja så var den dag som jag trodde skulle bli jobbig över, och det var väldigt ledsamt. Vi var nämligen på Ingvars begravning igår. Väldigt många som ville ta avsked, minst 70 personer så kyrkan var välbesatt.

Man kan inte fatta att allt detta hänt men jag såg ju igår att det var sant.


 Idag har jag plockat 3 l svartvinbär nere vid stranna, väldigt oländigt. Jag brukar ta på mej regnstället, dels för att inte rispa mej på armar och ben och så för att det kan finnas getingar där, man vet aldrig.

 Jag ska koka gele, men de var nästan för mogna.


Dessutom hade jag en bil på kroken så jag bad Jocke att åka dit och kolla på den när han slutade jobba. Det blev tummen ner, han skulle inte ha köpt den och då gjorde inte jag det heller. Så det är bara att fortsätta att hålla korpgluggarna öppna på blocket och Öa.


Känner mej illa till mods idag, det är kanske gårdagen som påverkar mej, hoppas det känns bättre imorron.

Av bylla - 12 augusti 2008 21:39

Idag har jag varit till Kjell, min läkare alltså. Jag tror att besöket var över på  10 min. Det blev bestämt att jag ska till Umeå men först ska jag till röntgen.Jaja , det blir nog bra.

Fick åka med Helena för hon skulle med Emil till "kortis". Eftersom jag var klar så snabbt gick jag ner till stan, där jag mötte upp med Helena och ungarna.Då hade Anders ringt och sagt att han var på akuten, halkat på jobbet och slagit huvudet i golvet. Ville kolla så han inte hade fått en hjärnskakning.men han kände sig inte spec. yr.

  Köpte present till Emil som fyller år nästa måndag. Sen for vi med   Emil till "kortis" och styrde kosan hemåt. Gjorde ett stopp på Ö&B och då ringde Anders igen och sa att han var less på att vänta på akuten och att vi skulle hämta honom. Sagt och gjort,Helena vände kylarn mot stan igen.

Ja sen vet jag inte så mycket mer att skriva om idag, känner mej rätt trött så jag ska nog gå till sängs.

Gonatt


Av bylla - 7 augusti 2008 17:26

Åh, jag tror jag blir tokig på den här sidoknappen på "musen", Hade skrivit inlägget färdigt och så råkar jag nudda vänster sida där det finns en knapp så finurligt konstruerad att allt som skrivits försvinner upp i det blå om man råkar nudda den.

Alltså nu börjar jag om.

Idag har Karin och jag bakat tunnbröd , 29 paket ca 10 liter. Gott att finna i frysen, räcker säkert till jul och så är det ju surströmmingspremiär snart och då är tunnbröd ett måste.


Annars har jag  varit ganska ledsen i veckan. Kan inte fatta att Ingvar är borta.En  människa som alltid var på språng och alltid ställde upp på allt och för alla. Bad man om något lät det "inga problem, det fixar jag".

Mina tankar är hela tiden hos Henny och hans pappa och bröder.


Jag har varit hemma i veckan, klippte mig på måndag och idag tog jag blodprover och bakade som sagt. På tisdag ska jag på kontroll hos Kjell. Det blir nog behandling igen, tyvärr. Jag vill inte. Fast så ska jag väl inte säga det är ju bra att det finns lindring och bot.

Och dessutom är det kulingvarning igen för nordost. Skit.

Av bylla - 1 augusti 2008 13:26

Det är väldigt ledsamt just nu. Vid en tragisk olycka omkom min f.d måg igårnatt. Att alla har sin tid utmätt är jag på det klara med, men att vissa ska ha så kort tid kvar att leva kan jag inte riktigt acceptera. han blev ju bara 35 år.

Tänker också på hans familj som förlorade sin maka/mor utan förvarning för 2 år sedan.

Jag for hem från Holma igår för att om möjligt vara ett stöd för Henny om hon vill. Jag blev glad när hon ringde och sa att hon skulle komma över och sova här.

Har tvättat några maskiner men har ingen större arbetslust. Den har väl försvunnit under latperioden jag haft.Hängt tvätten ute fast det regnar från och till.

I Holma har det varit soligt och varmt och jag har börjat måla staketet runt huset. Det är ett evighetsgöra med alla dessa ribbor som alla har 4 sidor.

Dessutom har Christer fixat en kamin till badbaljan så det blev premiärbad, men kaminen stjälpte lite så det måste göras om.Men ungarna tyckte att baljan var kul att busa i.

Till sist ta hand om varann och bry er, imorron kan det vara försent.

Och till mina barn, tyck inte att jag tjatar och lägger mej i. Jag vill ju bara ert bästa och att ni ska må bra, kan jag bidra till det så vill jag inget hellre.

Stor kram till alla

Ovido - Quiz & Flashcards