Alla inlägg under juni 2009

Av bylla - 28 juni 2009 21:03

Nog har jag gnällt på att det blåst kallt och varit dåligt sommarväder, men nu har jag fått så jag tiger!

I morse när jag steg upp (ca halv 8) var det 21,4 gr i skuggan och vindstilla. Kunde inte ens sitta i solen och dricka morgonkaffe.

 MEN DET ÄR HÄRLIGT!!!!

Hoppas det fortsätter så här ett tag.

Har som ni förstår varit i stugan . Det var ju kyrklördag och det kom mycket folk tack vare det fina vädret.Dessutom kom Henny ut till oss på lördag och det var jättekul, fast hon var ju enögd . Jag menar hon gick med kameran i högsta hugg hela tiden, jag tror hon knäppte 7-800 kort. Så nu har hon det hon gör med att sortera och radera.


Måsrapport:

Sista rapporten, ungarna har flyttat ut på hälla med sina måsföräldrar,som de kommer och hämtar bullar och skorsmulor och ja nästan vad som helst bara det är ätbart och sen flyger de iväg och matar sina små som är ganska stora nu.

 De är nog de enda måsungar som är till hälften uppfödda på veteskorpor och limpskalkar.

Jag kan ju rapportera om de tama svanparet med 6 ungar som kommer upp till stugan och tigger mat och fräser på oss. Det är samma som jag hade omkring mej ifjol eftersom honan är ringmärkt.

Dessutom har knipan i holken i tallen gått ut med sina ungar, som de for åt alla håll så vi var tvugna att hjälpa dem ner till vattnet och den väntande mamman.


I morron ska jag börja 5:e behandligen, det känns lite gruvsamt men när man väl är igång så går det bra.

Vi hör väl igen, hej , hej



Av bylla - 16 juni 2009 17:46

Hemma på en blistvisit.

Det är ju gräs som ska klippas och kläder som ska tvättas och så ska det lämnas blodprover och så handlas mat till helgen. Skulle sitta fint med en värmande köttsoppa  på midsommarafton så kallt som det är.

Jo, jag har fått tillökning nu, de gick över 2 dagar så jag gissade inte så fel. Jag talar naturligtvis om måsarna som fått fram sina 3 ungar.

De har flyttat ner en etage på stenen och matar och har sig, fast nu är de bara två för en trut tog en unge precis framför ögonen på mej idag. Tragiskt tycker jag men måsarna verkar inte bry sig.

När vi kommer ut nästa gång har de säkert lämnat stenen och gått ner till stranden.

Jag får väl börja vakta på måsparet  som byggt i en tall... Fast det blir ju lite svårare att hålla koll. I övrigt är det en riktig barnkammare i hamnen, där är fflera vitkindade gäss med ungar och ett svanpar med 6 ungar och så måsarna.


Vi (ja vi och vi jag menar Egil) la sköt igår och imorse var båten full med strömming ca 5 lådor (150 kg)

I övrigt har vi fått ca 35 mm regn och mycket blåst, men tjurig som jag är har vi startat kylskåpet, lite bekvämlighet måste man ju ha.


Glad midsommar på er!!

Av bylla - 8 juni 2009 16:59

Hejsan.

 Nu har jag varit till stugan och jobbat lite.

Satt en massa plantor i krukor och blomlavar. Det blir så fint. Hoppas bara att de inte fryser bort. Inatt var det bara + 2 gr.

När jag for ut i lördags mådde jag inte alls bra, illamående och allmänt mjuk.

Men för varje dag så har det blivit bättre, så idag känner jag mej riktigt alert.

Tagit ut alla fönster (innanifönster alltså) och nu är det bara städningen kvar.


Måsarna på boet de mår så bra, de ligger och tittar på oss när vi går förbi och det gör vi ofta. Egil håller på att jobba med staketet och jag var som sagt i trädgårdslandet.

Men när jag skulle plantera doroteablommor på sten ca en meter från boet, då blev de arga. Jag var nog för närgången då. och de dök så det tog i Egils skärmmössa.

Jag har räknat ut att nedkomsten blir den 12 juni ungefär,

 Hoppas vi är där då.


Nog för idag.


Bilderna visar snäll mås och arg mås

Av bylla - 3 juni 2009 16:08

Det är ett tag sen jag skrev nu, men det har inte varit så mycket att skriva om. Över pingsthelgen var jag hemma och det fast var så fint väder. Men det finns göra hemma också. Tillex. en smörgåstårta till morsdag. Det är ju inget man gör så ofta så det blev som det blev, men den gick åt ialla fall.

Alla 4 barnen kom hem en sväng.

I fredags var det tårtkalas hos Håkan, han blev ett år äldre.


Denna vecka har jag gjort bort 4:e behandlingen och det är så skönt att ha 3 hela veckor fritt, ja nästan fritt för det är ju provtagning en gång i veckan på vårdcentralen , men ialla fall.

Det blir ingen måsrapport idag eftersom jag har varit hemma så jag vet inte hur de mår.



Ovido - Quiz & Flashcards