Direktlänk till inlägg 20 december 2008

Slörsöndagen

Av bylla - 20 december 2008 22:47

Imorron är det slörsöndan. Till den helgen behöver man inte städa utan då skulle man göra det sista inför julen, baka, kanske koka skinka, och allt annat som var kvar för att julens skulle bli som den brukar vara.

Och jag glömmer inte lukten av fernissa när man steg upp , då glänste korkmattan i köket och ev. även diskbänkens korkmatta .Då hade mamma varit uppe halva natten för att få allt klart. Det var inte rostfritt på den tiden. Ja , ni kanske förstår att jag är ca 50 år bakåt i tiden.

Lite annat är det nu, man kan till och med köpa färdigskivad leverpasetj!

Mamma hon gjorde egen leverpastej och för att den skulle klara sig till jul

blev den konserverad i konserveringsapparaten. Med gummiring och glasburkar och allt.

Sen skulle testet göras: dra lite i gummiringen , satt den fast var det helt ok., gick det att dra så att locket lossnade var det bara att äta upp maten direkt eller göra ett nytt försök med apparaten. Oj oj vilket jobb.


Stackars alla kvinnor som skulle göra allt inför jul, det var ett himla jobb och och dessutom hade de ju sina vanliga sysslor med barn , man och kanske lagård med kor och får att ta hand om.

När julafton kom var de helt slut på men det var det ju ingen som förstod, mamma fanns ju där och serverade maten och diskade och tog hand om alla.

Idag gnäller folk om all stress med julklappar och handling mm, men det mesta finns ju färdig att köpa och jag tror att ingen är uppe till tolv - ett på nätterna för att allt ska bli klart.

När jag tänker efter borde man kanske bojkotta julen? Eller?

Nej, när julafton kommer och barn och barnbarn kommer och är glada och förväntansfulla, då vill man inte för sitt liv vara utan julen.

Ha det bra nu fram till jul, men lyd ett råd: Stressa inte ihjäl er. Kram.

Ja just det den 19 dec. såg det ut så här på gräsmattan, inte en gnutta snö.

 
 
Ingen bild

Solan

21 december 2008 20:05

Ja herre gud, minns du.
De är så man känner vemodet i bröstet när du talar om vad du minns. Jag kommer ihåg hur man väntade tills kvällen, tomten kom inte förrän mamma hade gjort bort lagårn. Varför gick hon inte dit nån gång, o va länge hon blev där innan hon var färdig där, men till slut så kom hon in, fixa dona med mjölken , tvätta sig och klädde om, o gode värld vem står där på fönstret och tittar in om inte tomten. Oh , vilka minnen. God jul till dej Bylla och hela din familj från syrran din

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bylla - 9 november 2010 12:15

Hej på er om nån mot förmodan har klickat in på min blogg. Nu tänker jag avsluta bloggandet eftersom jag aldrig har nåt intressant att skriva om. Det händer liksom inget i mitt liv som är värt att berätta. Jag kör väl en vända med vädret då: Mule...

Av bylla - 8 oktober 2010 11:51

Fredag som är dimmigare än allt dimmigt. Man ser inte mer än 50 meter framför sig.Tur att man inte ska ut med bilen idag. Nu har jag gjort klar min behandling för denna gång. Det är bara röntgen och slutbesiktningen hos läkaren som är kvar. Får hop...

Av bylla - 26 september 2010 12:28

Äntligen!! Nu känner jag igen mej själv, har nästan varit golvad i en och en halv vecka, illamående, huvudvärk trött, ja hängig i största allmänhet. Att jag känner mej på bra humör kan ju faktiskt bero på vädret också, Hög klar kall luft och strå...

Av bylla - 15 september 2010 16:33

Usch och fy vad jag har varit lat med att skriva. Det har ju inte hänt något särskilt i mitt liv. Har varit i stugan och plockat bort lite grejder, Tömt odlingslådorna och satt in fönstren. Dessutom plocka ca 7 liter lingon. Jag tror att jag har da...

Av bylla - 30 augusti 2010 11:45

Hej igen. Det har gått några dagar sen jag skrev i bloggen och det beror nog på att jag inte mått så bra. I början på förra veckan fick jag min 4:e behandling och sen har det varit lite upp och ner, med illamående och huvudvärk. Men det finns rolig...

Ovido - Quiz & Flashcards